FAQ – vanlige spørsmål

Her har vi samlet informasjon om de vanligste spørsmålene om din reise.

Når skal reisen betales?
Påmeldingsavgiften skal betales innen fem dager, regnet fra bestillingstidspunktet. Hvis du ønsker å tegne avbestillingsforsikring, så skal dette gjøres i forbindelse med selve bestillingen eller senest innen du betaler påmeldingsavgiften. Hvis ikke påmeldingsavgiften betales i tide, vil reisebestillingen automatisk bli kansellert.

Resten av betalingen  skal foretas innen 40 dager før avreise. Informasjon om denne sluttbetalingen får du samtidig som du får reisebekreftelsen for påmeldingsavgiften. Du får altså ingen ny påminnelse om sluttbetalingen.

Hvordan kan jeg betale reisen?
Bestiller du reisen din på vår hjemmeside, så kan du ganske enkelt og greit betale med kort. Bare skriv inn påmeldingsavgiften eller hele beløpet og betal. Du kan også betale til vår bankkonto nr. 5012-5582. Da er det viktig at du oppgir OCR-nummeret som står på reisebekreftelsen. 

Husk at påmeldingavgiften må være registrert hos oss innen fem dager for at du ikke skal risikere at bestillingen blir kansellert. 

Hvordan får jeg billetten? 
Når du har bestilt en reise, så får du bekreftelsen/billetten via e-post eller vanlig post (det siste mot en avgift på 95 kroner). I forsendelsen får du også opplysninger om hvordan betalingen skal skje. Før du betaler, er det viktig at du kontrollerer at bekreftelsen av bestillingen stemmer med det du har bestilt.

Hvis jeg blir syk før avreisen og har avbestillingsforsikring, hva gjør jeg?
Hvis du eller en av dine foresatte blir syk, så må du ringe STS Alpereiser på tlf. 810 10 888 og avbestille reisen, samtidig som du informerer vår selger om at du har avbestillingsforsikring. Sykdommen må kunne dokumenteres med legeerklæring som skal sendes til STS Alpereiser samtidig med at du avbestiller. Vi tilbakebetaler hele summen bortsett fra en ekspedisjonsavgift. 440 nok.

Hvis jeg blir syk før avreisen og ikke har avbestillingsforsikring, hva gjør jeg?
Hvis du blir syk, så må du ringe STS Alpereiser tlf. 810 10 888 og avbestille reisen. Når man ikke har avbestillingsforsikring, så tilbakebetales ingenting av beløpet. 

Får jeg pakke to par ski i samme skipose?
Nei, bare ett par ski pr. skipose tillates. Det er dette en evt. utbetaling av forsikring dekker.

Hvor mye bagasje får jeg ta med meg? 
På våre charterflygninger får man, fra fylte 2 år ta med 20 kg, hvorav 5 kg håndbagasje (Economy Class). Hvis man bestiller Business Class hos SAS eller Malmö Aviation, så får man ta med ekstra bagasjevekt. (20 kg + 8 kg). Tillegg for Business Class er 395 kr. pr. pers.

Hvilke flytider gjelder når det står forskjellige på billetten min og i katalogen?
De tidene som står i katalogen er foreløpige. For noen lavsesongs- og vinterferieuker kan avvikende tidtabeller forekomme. Vi tar alltid kontakt med våre gjester om evt. forandringer i avreisetidspunkt.

Når skal man være på flyplassen ved avreise?
Innsjekkingen åpner to timer før avgang og stenger én time før avgang. Pass derfor på å være på flyplassen i god tid.

Serveres mat på flyet?
På våre ukesturer med fly (SAS og Malmö Aviation) kan du i Economy Class kjøpe måltid på både ut- og hjemreise for 145 kr. pr. stk. På rutefly er vanligvis ingen måltider inkludert. Se nærmere informasjon på din bekreftelse/billett.

Kan man bestille spesialmat på flyet?
Ja, man kan bestille vegetarisk, laktose- og glutenfri mat eller diabetes-kost. Men husk at et måltid koster 145 kr. uansett, og at spesialmat må bestilles når du bestiller reisen.

Kan sete på flyet forhåndsbestilles?
Du kan forhåndsbestille flysete ved å logge deg inn ved hjelp av bestilingsnummeret og avreisedato. Bestilling kan skje fra 120 dager til 7 dager før avreise. SAS tilbyr tre forskjellige kategorier: 
• Plass ved nødutgang: 350 kr t/r
• Valgfritt sete i økonomiklasse: 160 kr. t/r
• Valgfritt sete i businessklasse (fremre del): 160 kr. t/r
På SAS Charter kan du få mer informasjon samt bestille sete.

Kan jeg bestille Business Class på flyet?
På våre charterflygninger kan du bestille Business Class, og har du plass her, så er et mer luksuriøst måltid med øl/vin til maten og kaffe avec samt økt vektgrense for bagasje inkludert. Husk at antall plasser er begrenset. Tillegget er 395 kr. pr. pers.

Skal jeg ha med pass på reisen?
Ja, det er fremdeles obligatorisk å ha med passet på flyreisen. Pass på at det er gyldig.

Hva gjør jeg, hvis jeg vil forhåndsbestille skileie hjemmefra? 
STS Alpreiser tilbyr muligheten til å forhåndsbestille skileie før man reiser, så når du ankommer reisemålet, får du raskt og greit utlevert ski og evt. støvler. Bestillingen kan gjøres på vår hjemmeside ved at du logger deg inn på din reisebestilling og bestiller skiutstyr (du behøver bestillingsnummer og passord (lösenord), de finner du på billetten). Eller du kan ringe oss på tlf. 810 10 888 og oppgir ditt bestillingsnummer. Betaling skjer før avreise.

Kan jeg forhåndsbestille skiskole?
Ja, STS Alpereiser tilbyr muligheten til å forhåndsbestille skiskole før avreise. Det kan du gjøre på vår hjemmeside ved å logge deg inn på din bestilling (Du behøver bestillingsnummeret og passordet, du finner dem på billetten.). Eller du ringer oss på tlf. 810 10 888 og oppgir ditt bestillngsnummer. Betaling skjer før avreise.

Hvor finner jeg bestillingsnummer og passord for min bestilling?
Bestillingsnummeret og passordet finner du helt øverst til høyre på billetten. Disse behøver du ved enhver tilleggsbestiling eller endring i bestilling.

Får jeg tilsendt bagasjelapper?
Vi sender ikke ut bagasjelapper. På flyplassen finner du slike ved innsjekkingen.

Når får vi våre heiskort?
Forhåndsbestilte heiskort deles vanligvis ut på transferbussen eller ved ankomst til reisemålet.

Er rengjøring ved avreise inkludert i prisen når man bor i leilighet?
Rengjøring ved avreise er vanligvis alltid inkludert når man bor i leilighet (men noen steder ikke kjøkkendel). Informasjon finnes på billetten.

Er sengetøy og håndklær inkludert i prisen når man bor i leilighet?
Sengetøy og håndklær er vanligvis alltid inkludert i prisen når man bor i leilighet, men se på billetten for mer informasjon eller les mer på det aktuelle reisemålet på vår hjemmeside

Hva gjør jeg hvis jeg har glemt noe på reisen? 
STS Alpereiser tar ikke ansvaret for noe som blir glemt eller mistet på flyet, i transferbussen, på hotellet eller andre steder på reisen. Men vi bistår gjerne med kontaktinformasjon for å gjøre letingen lettere.

Hva er tryggheten ved å bestille en pakkereise? 
Som arrangør stiller STS Alpereiser en garanti til Reisegarantifondet som gir deg som konsument viktig beskyttelse. Dette er den store fordelen ved å bestille en pakkereise fremfor å sy den sammen på egenhånd. Hvis noe uforutsett skjer med flyselskap, transfer, hotell eller andre leverandører, så er det vårt ansvar å sørge for at du kan gjennomføre reisen som planlagt. Dessuten er en pakkereise i de fleste tilfeller rimeligere enn det som er mulig å få til på egenhånd. 

Hva inneholder tilbudet Alpe Inclusive®?
• 
Flyreise t/r inkl. 20 kg bagasje
• Overnatting på et bra, velkjent og heisnært hotell
• Frokostbuffet
• Gode treretters middager, 6 dager
• Heiskort, 6 dager
• Pris- og snøgaranti
• Reiselederservice på flyplass og reisemål
• Velkomstdrink og informasjon om ukens program
• Guidet felles skikjøring i løpet av uken

Hvilke steder er snøsikre?
Alle våre reisemål er meget snøsikre. Vi garanterer at du vil kunne kjøre på ski i løpet av skiferien din. Skulle det grunnet snømangel ikke være mulig å kjøre ski på stedet du har valgt, vil STS Alpereiser sørge for transport til nærmeste åpne skiområde. Dette gjelder bare for ukelange reiser, og evt. merkostnad for heiskort omfattes ikke av denne garantien.

Hvis heiser må stenge pga storm, kraftig snøfall eller tekniske feil eller ved force majeur gjelder garantien ikke.

Hvor finner man værinformasjon? 
Når sesongen nærmer seg, vil du kunne finne informasjon om lokalt vær og snødybde på aktuelle reisemål på våre hjemmesider. Vår informasjon er hentet fra den lokale, offisielle hjemmesiden. Hvis du klikker videre på stedets hjemmeside, kan du finne mer informasjon, der finnes også oftest webcams.

Når kan man få grupperabatt?
Det kan være en kjempegod ide å samle slekt og venner for å dra på en felles skireise til Alpene. Vi har fordelaktige grupperabatter. For mer informasjon, ring oss på tlf. 810 10 888